Collapse AllExpand All

10. Rozliczenia międzyokresowe

Aby korzystać z funkcji dostępnych w dziale "Rozliczenia międzyokresowe" należy w głównym oknie programu wybrać przycisk "Księgowość" lub nacisnąć klawisz <F8>

W efekcie system wyświetli okno:

Następnie należy wybrać przycisk "Rozliczenia międzyokresowe" lub nacisnąć klawisz <F9>.

Możliwe jest również wybranie opcji "Rozliczenia międzyokresowe" w oknie głównym programu wybierając w Menu "Księgowość"--->funkcję "Rozliczenia międzyokresowe".

Po wykonaniu tych czynności system wyświetli okno:

Wypełniając jedno z pól, a następnie z Menu wybierając polecenie "Rozliczenie"--->funkcję "Filtruj" lub naciskając klawisz <F3> lub z paska skrótów wybierając ikonę spowodujemy wyświetlenie okna "Rozliczenia międzyokresowe" . Odznaczenie opcji "Aktywne" spowoduje wyświetlenie wszystkich, również tych zakończonych rozliczeń międzyokresowych (historia). Naciśnięcie <F3> spowoduje wyświetlenie listy wyszukiwanych rozliczeń międzyokresowych. W polu suma wyświetlana jest suma kwot rozliczeń wyświetlonych na liście:

Okno to udostępnia następujące funkcje:

  1. Dodawanie nowego rozliczenia:

    Aby wprowadzić do systemu nowe rozliczenie należy w oknie "Rozliczenia międzyokresowe" z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Dodaj rozliczenie" lub nacisnąć klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Rozliczenie nr":

    Wypełniamy poszczególne pola:

    • Grupa - wpisujemy symbol grupy rozliczeń wprowadzony wcześniej do słownika "Grupy rozliczeń" (naciskając <F1> lub ikonę można skorzystać z podpowiedzi z tego właśnie słownika)

    • Konto - podczas dekretacji rozliczenia będzie to konto winien

    • Opis - opis rozliczenia

    • Data wprowadzenia - data wprowadzenia rozliczenia. Możliwość skorzystania z pomocy naciskając klawisza <F1>

    • Liczba miesięcy - ilość miesięcy na jaką ma być rozdzielone rozliczenie

    • Kwota początkowa - kwota początkowa rozliczenia

    • Kwota aktualna - po wpisaniu kwoty początkowej ta sama kwota jest domyślnie wpisywana w pole kwota aktualna. Można ją jednak zmienić, co spowoduje odpowiednie przeliczenie rat rozliczeń wg kwoty aktualnej pozostającej do rozliczenia

    • Kwota odpisu - pole jest nieedytowalne - kwota odpisu wyliczana jest automatycznie na podstawie kwoty aktualnej i ilości miesięcy

    • Ostatni odpis - kwota ostatniego odpisu - pole jest nieedytowalne i wypełniane jest automatycznie po dokonaniu dekretacji rozliczenia

    • Data pierwszego odpisu - wprowadzona pozwala na dekretację rozliczenia niekoniecznie od miesiąca następującego bezpośrednio po wprowadzeniu rozliczenia

    • Data ostatniego odpisu - pole jest nieedytowalne i wypełniane jest automatycznie po dokonaniu dekretacji rozliczenia

    • Kwota pierwszego odpisu - system umożliwia wprowadzenie kwoty pierwszego odpisu jeżeli jest różna od kwoty odpisu wyliczonej na podstawie kwoty aktualnej i ilości miesięcy - kwota ta brana jest pod uwagę przy wyliczaniu kwoty odpisów

    • Kwota ostatniego odpisu - system umożliwia wprowadzenie kwoty ostatniego odpisu jeżeli jest różna od kwoty odpisu wyliczonej na podstawie kwoty aktualnej i ilości miesięcy - kwota ta brana jest pod uwagę przy wyliczaniu kwoty odpisów

    • Projekt - system umożliwia wpisanie projektu, dla którego ma być dekretowane rozliczenie - symbol projektu pojawi się na dowodzie księgowym powstałym po dekretacji rozliczenia

    Wprowadzone dane możemy zapisać z Menu wybierając polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Zapisz zmiany" lub naciskając klawisz <F5> lub z paska skrótów wybierając ikonę .

    Aby cofnąć wprowadzone zmiany z Menu wybieramy polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Cofnij zmiany" lub naciskamy klawisz <F8> lub z paska skrótów wybieramy ikonę .

    W tym samym oknie możemy edytować dane poprzedniego(Menu ---> Rozliczenie---> Poprzednie rozliczenie lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnego rozliczenia (Menu ---> Rozliczenie---> Następne rozliczenie lub klawisz <F12> lub ikona ).

    Zamykamy okno z Menu wybierając polecenie "Plik"---> funkcję "Zamknij".

    Nowe rozliczenie pojawi się na liście rozliczeń w oknie "Rozliczenia międzyokresowe".

  2. Edytowanie rozliczenia:

    Aby edytować dane rozliczenia należy zaznaczyć go LPM na liście w oknie "Rozliczenia międzyokresowe", a następnie z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Edytuj rozliczenie" lub nacisnąć klawisz <F4> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno zawierające wprowadzone uprzednio dane:

    Możliwe jest wpisywanie w kontrolki liczbowe wartości ujemnych. Taki zabieg stosuje się w przypadku konieczności korekty rozliczenia międzyokresowego.

    Okno umożliwia skorzystanie z następujących funkcji:

    • Zapisywanie:

      Jeżeli chcemy zapisać wprowadzone zmiany należy z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Zapisz" lub nacisnąć klawisz <F5> lub z paska skrótów wybrać ikonę .

    • :Cofanie zmian:

      Cofnięcie zmian uzyskamy poprzez Menu ---> Pozycja ---> Cofnij" lub naciśnięcie klawisza <F8> lub ikony .

    • Edytowanie pozycji

      W tym samym oknie możemy edytować dane poprzedniej (Menu ---> Pozycja---> Poprzednia pozycja lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnej pozycji faktury (Menu ---> Pozycja ---> Następna pozycja lub klawisz <F12> lub ikona ).

    Należy pamiętać, że po dokonaniu odpisu możliwe do modyfikacji będą jedynie pola: grupa, konto, opis i projekt.

  3. Usuwanie rozliczenia:

    Aby to zrobić, należy w oknie "Rozliczenia międzyokresowe" zaznaczyć kliknięciem dokument, który chcemy usunąć, a następnie z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Usuń" lub nacisnąć klawisz <Num -> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Spowoduje to pojawienie się komunikatu:

    Potwierdzamy usunięcie dokumentu wybierając "Tak" (klawisz <T>) lub rezygnujemy naciskając "Nie" (klawisz <N>).

    Uwaga: Nie jest możliwe usunięcie aktywnego rozliczenia.

  4. Wyszukiwanie rozliczeń:

    Aby wyszukać rozliczenie według określonych kryteriów (grupa) należy z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Filtruj" lub nacisnąć klawisz <F3> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Rozliczenie międzyokresowe" w formie przystosowanej do wyszukiwania:

    W odpowiednie pola wpisujemy warunki według których chcemy wyszukać pozycje, a następnie z Menu ponownie wybieramy polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Fitruj" lub naciskamy klawisz <F3> lub z paska skrótów wybieramy ikonę . System wyświetli listę wyszukiwanych pozycji.

  5. Drukowanie listy rozliczeń:

    Aby wydrukować listę rozliczeń w oknie "Rozliczenia międzyokresowe" należy wybrać z Menu polecenie "Rozliczenie"--->funkcję "Drukuj listę rozliczeń" lub nacisnąć klawisze <CTRL>+<P> lub ikonę . System wyświetli okno zawierające opcje drukowania.

    Standardy systemu Anakonda związane z wyborem opcji wydruku zostały opisane w niniejszej dokumentacji w rozdziale "Samouczek" --> "Opcje wydruku".

    Po zaznaczeniu wybranych opcji naciskamy "OK" potwierdzając wydruk lub rezygnujemy wybierając "Anuluj".

  6. Dekretowanie

    Aby to zrobić, należy w oknie "Rozliczenia międzyokresowe" zaznaczyć kliknięciem rozliczenie, które chcemy dekretować, a następnie z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Dekretuj" lub nacisnąć klawisz <F7> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Spowoduje to pojawienie się okna:

    Naciśnięcie <F1>lub ikony w polach "Konta ma", "Dowód księgowy", "Grupa" pozwoli nam skorzystać z okien wyboru.

    Data księgowania musi być ostatnim dniem miesiąca i nie może być mniejsza niż data wprowadzenia rozliczenia. System sprawdza również czy inne rozliczenia z podanej do dekretacji grupy są zadekretowane w poprzednich miesiącach.

    Jeżeli we wzorze dekretacji nie ma zdefiniowanej żadnej pozycji, wówczas dekretowanie rozliczenia zostanie przerwane a operatorowi pokaże się komunikat: "W podanym wzorze dekretacji nie ma żadnej pozycji".

    Zatwierdzenie dekretacji następuje poprzez naciśnięcie klawisza <Enter> w polu "Data księgowania". W efekcie dekretacji zostanie utworzony dowód księgowy, który należy zamknąć przechodząc do modułu "Księgowość" ---> "Dowody księgowe". Po zamknięciu dowodu odpowiednie kwoty pojawią się na zdefiniowanych kontach. Po dekretacji natomiast w rozliczeniach z wybranej do dekretacji grupy wypełnione zostaną automatycznie pola: "Ostatni odpis" i "Data ostatniego odpisu".

  7. Anulowanie rozliczenia.

    Aby to zrobić, należy w oknie "Rozliczenia międzyokresowe" zaznaczyć kliknięciem rozliczenie, które chcemy anulować, a następnie z Menu wybrać polecenie "Rozliczenie" ---> funkcję "Anuluj" lub nacisnąć klawisz <F9> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Spowoduje to pojawienie się okna "Co robić" potwierdzające chęć anulowania rozliczenia międzyokresowego o wybranym numerze:

    Funkcja "anuluj" zmienia kwotę aktualną na zero (wtedy nie wyświetla się na liście aktywnych rozliczeń) niezależnie od tego czy rozliczenie było juz dekretowane.