Collapse AllExpand All

1.3. Plan kont

Zgodnie z wymogami zawartymi w rozporządzeniach Ministra Finansów jak również w celu zapewnienia porządku finansowego w przedsiębiorstwie konieczne jest stosowanie w firmie planu kont, czyli usystematyzowanego zbioru nazw kont syntetycznych i analitycznych, niezbędnych do ewidencji procesów gospodarczych zachodzących w firmie.

W programie Anakonda dane te przechowywane są w dziale "Księgowość" --->"Dane podstawowe"---> "Plan kont". Aby skorzystać z tej części programu należy w oknie głównym działu księgowość wybrać przycisk "Dane podstawowe" lub nacisnąć klawisz <F1> a następnie wybrać przycisk "Plan kont" lub klawisz <F3> lub w oknie głównym programu z Menu wybrać polecenie "Księgowość", "Dane podstawowe"---> funkcję "Plan kont". System wyświetli okno "Edycja planu kont":

Aby wyświetlić listę konkretnych kont zdefiniowanych w systemie należy wpisać odpowiednio symbol lub nazwę konta, a następnie z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Filtruj" lub nacisnąć klawisz <F3> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli listę wyszukiwanych kont.

Aby wyświetlić listę wszystkich kont zdefiniowanych w systemie, należy pozostawić wszystkie pola puste, a następnie z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Filtruj" lub nacisnąć klawisz <F3> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Edycja planu kont" zawierające wszystkie konta:

W tej części programu dostępne są następujące funkcje:

  1. Dodawanie konta

    Aby dodać nowe konto należy z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Dodaj" lub nacisnąć klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Dodawanie nowego konta":

    Wypełniamy poszczególne pola:

    • Syntetyka - wpisujemy symbol konta syntetycznego właściwy dla danego procesu finansowego

    • Analityka - wpisujemy symbol konta analitycznego zdefiniowanego w firmie dla danego procesu

    • Grupy analityczne - określamy dodatkową analitykę dla konta. Konto może mieć do pięciu analityk zdefiniowanych w systemie (dodatkowe analityki muszą być wcześniej zdefiniowane w dziale "Grupy analityczne") - naciskając klawisz <F1> lub ikonę możemy skorzystać z danych w oknie "Wybór grupy analitycznej"

    • Nazwa - wpisujemy nazwę konta

    • Opcje 'pozabilansowe' i 'rozrachunkowe' - zaznaczamy, jeżeli jest to rodzaj konta pozabilansowego lub rozrachunkowego. Jeżeli na koncie istnieją jakiekolwiek zapisy, nie jest możliwa zmiana typu konta na pozabilansowe.

    • Tworzyć płatność - zaznaczenie powoduje pobieranie do płatności z dowodu księgowego sumę pozycji dla zaznaczonych kont, tylko ze strony MA.

    • Sposób wejścia do B. O. - określa sposób wejścia konta do bilansu. Możliwe wartości to:

      • 'W' - kasowane są wszystkie zapisy - konto wchodzi do bilansu saldem - system traktuje tą wartość jako domyślną dla kont nierozrachunkowych i spoza zespołów '4', '5' i '7'.

      • 'R' - konto wchodzi do bilansu tylko z operacjami nierozliczonymi (np. rozrachunki z odbiorcami) - system traktuje tą wartość jako domyślną dla kont rozrachunkowych.

        UWAGA! Zaznaczenie opcji 'rozrachunkowe' wymaga sposobu wejścia do bilansu rozrachunkami 'R'.

      • 'N' - konto nie wchodzi bezpośrednio do bilansu, jego saldo musi być równe zero, żeby mógł być wykonany bilans zamknięcia. Są to głównie konta kosztów i sprzedaży, które przed wykonaniem bilansu muszą być zamknięte - system traktuje tą wartość jako domyślną dla kont zespołu '4', '5', i '7'.

    • Waluta - określa walutę, w której prowadzone jest konto. Domyślnie jest to PLN. Wpisanie innej waluty spowoduje, że system automatycznie potraktuje to konto jako walutowe.

    • Konto techniczne - konto służące jako techniczne w tworzeniu częściowego bilansu otwarcia ( w pozycjach częściowego BO jest wpisywane jako konto przeciwstawne dla konta, dla którego to BO jest tworzone. W BO całkowitym (z wcześniej wykonanym BO częściowym) zastępuje syntetykę kont występujących w częściowych BO). Konto techniczne nie może posiadać analityki. W pole należy wpisać 'BO' lub pozostawić puste.

    • Znacznik - kod znacznika konta księgowego na potrzeby JPK KR

    Wprowadzone dane możemy zapisać z Menu wybierając polecenie "Konto" ---> funkcję "Zapisz" lub naciskając klawisz <F5> lub z paska skrótów wybierając ikonę .

    Aby cofnąć wprowadzone zmiany z menu wybieramy polecenie "Konto" ---> funkcję "Cofnij" lub naciskamy klawisz <F8> lub ikonę .

    Bez konieczności powrotu do okna "Edycja planu kont" możemy tu również dodać nowe konto. W tym celu z Menu wybieramy polecenie "Konto" ---> funkcję "Dodaj" lub naciskamy klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybieramy ikonę . Dalsze postępowanie jest analogiczne do opisanego powyżej.

  2. Edycja konta

    Aby edytować dane dotyczące wcześniej zdefiniowanego konta należy z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Edytuj" lub nacisnąć klawisz <F4> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Edycja konta", w którym zawarte będą wcześniej zdefiniowane parametry:

    W oknie tym niemodyfikowalne jest jedynie pole 'Syntetyka' i 'Analityka'. W pozostałych polach można dokonać zmiany danych. Zmiany te można zapisać z Menu wybierając polecenie "Konto" ---> funkcję "Zapisz" lub naciskając klawisz <F5> lub z paska skrótów wybierając ikonę .

    Aby cofnąć zmiany należy z Menu wybrać "Konto" ---> "Cofnij" lub nacisnąć <F8> lub ikonę .

    W tym samym oknie możemy edytować dane poprzedniego (Menu ---> Konto ---> Poprzednie lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnego okna (Menu ---> Konto --->Następne lub klawisz <F12> lub ikona ).

  3. Usuwanie konta

    Aby usunąć wybrane konto, zaznaczamy go na liście w oknie "Edycja planu kont", a następnie z Menu wybieramy polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Usuń" lub naciskamy klawisz <Num -> lub z paska skrótów wybieramy ikonę . System wyświetli komunikat:

    Jeżeli mimo to, decydujemy się na usunięcie konta naciskamy "Tak" (klawisz <T>) - jeżeli rezygnujemy z usuwania - wybieramy "Nie" (klawisz <N>).

    UWAGA! Jeżeli na koncie będą figurować jakiekolwiek zapisy konto nie zostanie usunięte.

  4. Drukowanie listy kont

    Aby wydrukować listę kont należy z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Drukuj listę" lub nacisnąć klawisze <Ctrl> + <P> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno z opcjami wydruku.

    Standardy systemu Anakonda związane z wyborem opcji wydruku zostały opisane w niniejszej dokumentacji w rozdziale "Samouczek" --> "Opcje wydruku".

    Po zaznaczeniu odpowiednich opcji potwierdzamy wydruk naciskając "OK" lub rezygnujemy z niego wybierając "Anuluj".

  5. Wyszukiwanie konta

    Aby wyszukać konkretne konto w oknie "Edycja planu kont" należy z Menu wybrać polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Filtruj" lub nacisnąć klawisz <F3> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Edycja planu kont" w formie przystosowanej do wyszukiwania:

    W odpowiednie pola wpisujemy numer konta lub jego nazwę, a następnie ponownie z Menu wybieramy polecenie "Plan kont" ---> funkcję "Filtruj" lub naciskamy klawisz <F3> lub ikonę . System wyświetli listę wyszukiwanych kont.

  6. Sprawdź rozliczenia

    System umożliwia wydrukowanie raportu kontrolnego w zakresie prawidłowości i spójności danych w module księgowości. Aby wykonać raport kontrolny należy z Menu wybrać polecenie "Plan Kont" --> funkcję "Sprawdź rozliczenia" lub nacisnąć klawisze <CTRL> + <D> lub wybrać ikonę . System wyświetli okno "Zakres dat" :

    Po podaniu zakresu dat, dla których chcemy dokonać sprawdzenia i ich akceptacji system wyświetli standardowe okno wyboru opcji drukowania. Wydruk ten został przygotowany w wersji znakowej, także należy wybrać opcje dostępne dla tej wersji wydruku.

    Poniżej przedstawiono przykładowy raport z wykonania zestawienia na danych testowych.

    Raport ten wykonany został przy następujących założeniach procedur kontroli:

    • Dekretacja faktur i faktur korygujących

      • Czy wszystkie faktury i korekty za podany okres są zadekretowane (stan 'K') - rs_faktury, rs_korekty?

      • Czy wszystkie dowody księgowe powstałe z dekretacji faktur i korekt są zamknięte (stan 'Z')?.

      • Czy zgadzają się sumy kwot faktur i korekt z sumami dowodów księgowych wynikających z dekretacji faktur?

    • Dekretacja dokumentów magazynowych

      • Czy wszystkie dokumenty magazynowe są zadekretowane (stan 'K')?

      • Czy wszystkie dowody księgowe powstałe z dekretacji dokumentów magazynowych są zamknięte (stan 'Z')?

      • Czy zgadzają się sumy kwot dokumentów mag. z sumami kwot dowodów księgowych?

    • Sprawdzenie czy dowody księgowe pozycje zgadzają się z operacjami i rozrachunkami.

    • Sprawdzenie, czy zestawienie obrotów i sald za wszystkie konta ma zgodne kwoty sum parami

    • Sprawdzenie czy na kontach salda z rozrachunków zgadzają się z saldami ze stanów kont.

Aby zakończyć pracę w tej części programu należy w oknie "Edycja planu kont" z Menu wybrać polecenie "Plik" ---> funkcję "Zamknij" lub nacisnąć klawisz <Esc>.