Okno "Zatrudnienie - umowy" umożliwia łatwy dostęp do danych dotyczących zatrudnienia w jednym miejscu.
Okno podzielone jest na 4 części:
Zatrudnienie
Umowy
Angaże
Składniki
Cechą szczególną tego okna jest to, że widać powiązania między zatrudnieniem, umową, angażem i składnikiem angażu, przykładowo oznaczając angaż zostanie zaznaczona umowa z której on pochodzi, do umowy zostanie zaznaczone zatrudnienie, a z angażu oznaczone zostaną również składniki. Istnieje możliwość zmiany rozmiaru poszczególnych części okna przeciągając linie pomiędzy gridami:
Okno umożliwia skorzystanie z następujących funkcji:
Dodaj - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <Num+>, bądź w menu "Czynność" jako "Dodaj". Aby dodać umowę do zatrudnienia które nie ma żadnej umowy należy oznaczyć zatrudnienie, kliknąć dodaj, po czym na pytanie "Czy dodać zatrudnienie dla pracownika...?" odpowiedzieć 'Nie', następnie pojawi się pytanie "Czy dodać umowę dla pracownika...?", odpowiedź 'Tak' otworzy dodawanie umowy do oznaczonego zatrudnienia. Analogicznie można postąpić z angażem.
Edytuj - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <F4>, bądź w menu "Czynność" jako "Edytuj dane" - okno opisane w kadry_kartoteka_osobowa_podtabele_angaże.
Usuń - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <Num->, bądź w menu "Czynność" jako "Usuń"
Drukuj - dostępna pod przyciskiem , klawiszami <Ctrl+P>, bądź w menu "Czynność" jako "Drukuj dane"
Zależnie od tego w którym gridzie umieszczony jest kursor, efekt skorzystania z funkcji będzie inny.
Uwaga: Dla przyśpieszenia pracy po dodaniu zatrudnienia automatycznie wyświetlona zostaje propozycja dodania umowy, po dodaniu umowy proponowane jest dodanie angażu, ponadto data od z umowy zostanie uzupełniona w angażu.
Zatrudnienie
Aby dodać zatrudnienie należy z Menu wybrać polecenie "Czynność" ---> funkcję "Dodaj" lub nacisnąć klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Dodawanie nowego zatrudnienia":
W oknie tym do edycji dostępne są następujące pola:
Główne miejsce pracy - zaznaczenie oznacza traktowanie danego zatrudnienia jako główne miejsce pracy.
Czy absencje - zaznaczenie oznacza że wybrane zatrudnienie wykorzystuje moduł absencji
Urlop w roku - informacje o ilości urlopu wypoczynkowego wykorzystanego i zaległego w roku początkowym zatrudnienia.
Choroba w roku - informacja o wykorzystanych dniach choroby finansowanych z wynagrodzenia pracodawcy
Źródło naboru - kod źródła naboru pracownika, naciskając klawisz <F1> lub ikonę wybór ze słownika "Źródła naboru"
Nr archiwalny - alternatywny numer pracownika zastosowany dla archiwum danych personalnych.
Ubezpieczenie - kod ubezpieczenia pracownika, naciskając <F1> lub ikonę wybór ze słownika "Rodzaje ubezpieczeń".
6-cio znakowy nr ubezpieczenia, składa się z:
podmiot podstawy wraz z rozszerzeniem (4 znaki),
ustalone, bądź nieustalone prawo do emerytury lub renty (1 znak),
stopień niepełnosprawności (1 znak).
Dodatkowe zatrudnienie dodajemy więc w przypadku gdy zmienia się kod jednego z powyższych punktów, np. gdy drugie stanowisko które ma piastować pracownik nie podlega z mocy przepisów szczególnych ubezpieczeniu zdrowotnemu, a pierwsze podlega.
Istnieje możliwość zmiany kodu ubezpieczenia bez konieczności zamykania zatrudnienia. W takiej sytuacji podczas zapisywania zmian system wyświetli pytanie czy generować parę deklaracji ZUS ZWUA/ZUS ZUA (wyrejestrowanie i ponowne zarejestrowanie do ZUS). Po potwierdzeniu należy podać ścieżkę dla folderu, w którym zostaną zapisane pliki xml na potrzeby wczytania do programu Płatnik.
Ubezpieczenie RSA - dodatkowy kod ubezpieczenia uzupełniany w sytuacji kiedy pracownik czasowo zmienia rodzaj ubezpieczenia (np. przechodzi na urlop wychowawczy). Wprowadzając ten kod należy okreslić okres jego obowiązywania uzupełniając pola Data obowiązywania od...do. Jeżeli kod jest uzupełniony, system pobiera go do deklaracji RCA w podanym zakresie dat.
Urząd - kod urzędu skarbowego, naciskając <F1> lub ikonę wybór ze słownika "Urzędy skarbowe".
NFZ - kod oddziału NFZ, naciskając <F1> lub ikonę wybór ze słownika "Oddziały NFZ".
Dane globalne - czy PIT ma uwzględniać dane ze wszystkich zatrudnień, czy każde zatrudnienie oddzielnie
PIT 11/8 - czy generować PIT 11/8. Pole to jest domyślnie zaznaczone podczas tworzenia nowego zatrudnienia
PIT 40 - czy generować PIT 40
Koszty(do wyboru):
Podstawowe Pole to jest domyślnie zaznaczone podczas tworzenia nowego zatrudnienia
Podwyższone
Ulga(do wyboru):
Brak ulgi
Pojedyncza Pole to jest domyślnie zaznaczone podczas tworzenia nowego zatrudnienia
Podwyższona
Eksport ZUA i ZCNA - daty ostatniego eksportu deklaracji ZUA/ZIUA i ZCNA/ZZA/ZWUA
Ubezpieczenia:
Emerytalne
Zdrowotne
Rentowe
FP
Chorobowe
FGŚP
Wypadkowe
umożliwia wybór czy dla pracownika odprowadzane są wybrane składki, domyślnie wszystko oznaczone. Właściwe oznaczenie ubezpieczeń, którym podlega pracownik ma wpływ na wyliczanie dla niego składek na listach płac oraz na generowanie odpowiednich deklaracji ZUS.
Staż od:
Ogółem - ogólny staż pracy pracownika
Do urlopu - staż pracy na podstawie którego wyliczany jest urlop przysługujący pracownikowi
Do zasiłku - staż pracy na podstawie którego wyliczany jest zasiłek przysługujący pracownikowi
Do nagrody - staż pracy na podstawie którego wyliczana jest wysokość nagrody dla pracownika
Do dodatku - staż pracy na podstawie którego wyliczana jest wysokość dodatku stażowego dla pracownika
W celu ułatwienia wprowadzania danych, podczas dodawania kolejnego zatrudnienia, "data od" zostanie automatycznie uzupełniona o datę dnia następnego względem zakończenia poprzedniego zatrudnienia.
Przyczyna wyrejestrowania - kod podawany podczas zakończenia zatrudnienia (istotne dla deklaracji ZUS)
Podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy - kod podawany podczas zakończenia zatrudnienia (istotne dla deklaracji ZUS)
Kod rozwiązania stosunku pracy - kod podawany podczas zakończenia zatrudnienia (istotne dla deklaracji ZUS)
Zapis wprowadzonych danych następuje po wyborze z Menu polecenia "Zatrudnienie", a następnie funkcji "Zapisz" lub po naciśnięciu klawisza <F5> lub wyborze z paska skrótów ikony .
Cofnięcie wprowadzonych zmian możliwe jest poprzez polecenie "Zatrudnienie" ---> funkcję "Cofnij" lub klawisz <F8> lub ikonę z paska skrótów.Po zapisie nowego zatrudnienia system automatycznie otworzy okno dodawania Umowy o pracę.
Umowy o pracę
Dodawanie nowej umowy o pracę
Okno "Dodawanie nowej umowy o pracę":
W tym oknie do edycji dostępne są następujące pola:
Rodzaj umowy - symbol rodzaju zawieranej umowy o pracę, naciskając klawisz <F1> lub ikonę możliwy jest wybór ze słownika "Rodzaje umów o pracę"
Data zawarcia - data zawarcia umowy o pracę - patrz Samouczek --> Edycja pól w formacie daty. W przypadku gdy to pierwsza umowa tego pracownika, pole zostanie automatycznie uzupełnione datą rozpoczęcia zatrudnienia. Jeśli pracownik posiada już umowę w systemie, to pole zostanie uzupełnione dniem naspującym po dniu zakończenia ostatniej umowy.
Umowa od do - czas trwania umowy o pracę, w przypadku umowy na czas nieokreślony "data do" pozostaje pusta, patrz Samouczek --> Edycja pól w formacie daty.
Reprezentant - nazwa reprezentanta Pracodawcy występującego w umowie o pracę.
Układ zbiorowy - nazwa układu zbiorowego obowiązującego pracownika.
Data zarejestrowania ZUS - istnieje możliwość wyboru daty z kalendarza.
Data wyrejestrowania ZUS - istnieje możliwość wyboru daty z kalendarza.
Przy dodawaniu nowej umowy o pracę kopiowane są wszystkie dane ostatniego angażu z poprzedniej umowy włącznie ze składnikami specjalnymi.
Aby zapisać wprowadzone dane należy z Menu wybrać polecenie "Umowa" ---> funkcję "Zapisz zmiany" lub nacisnąć klawisz <F5> lub z paska skrótów wybrać ikonę .
Aby cofnąć wprowadzone zmiany z Menu należy wybrać polecenie "Umowa" ---> funkcję "Cofnij zmiany" lub nacisnąć klawisz <F8> lub z paska skrótów wybrać ikonę .
Edycja umowy o pracę
Chcąc zapisać wprowadzone zmiany należy z Menu wybrać polecenie "Umowa" ---> funkcję "Zapisz" lub nacisnąć klawisz <F5> lub z paska skrótów wybrać ikonę
Cofnięcie zmian można uzyskać poprzez Menu ---> Umowa ---> "Cofnij" lub naciśnięcie klawisza <F8> lub ikony
W tym samym oknie możliwe jest przejście do edycji poprzedniej (Menu ---> Umowa---> Poprzednia umowa lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnej umowy (Menu ---> Umowa ---> Następna umowa lub klawisz <F12> lub ikona
)
Uwaga: edytować możemy tylko umowy o pracę z aktywnego zatrudnienia
Drukowanie listy umów
Aby wydrukować listę umów widoczną w oknie "Edycja umów dla pracownika" należy z Menu wybrać polecenie "Czynność" ---> funkcję "Drukuj dane" lub nacisnąć klawisze <Ctrl> + <P> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno typowe dla opcji wydruku
Standardy systemu Anakonda związane z wyborem opcji wydruku zostały opisane w niniejszej dokumentacji w rozdziale "Samouczek" --> "Opcje wydruku"
Należy zaznaczyć odpowiednie opcje, a następnie potwierdzić wydruk naciskając "OK", aby zrezygnować należy nacisnąć klawisz "Anuluj"
Angaże i składniki angaży zostały już opisane w niniejszej dokumentacji w dedykowanych im działach
Ponadto dostępne są funkcje dotyczące pracownika:
Poprzedni - dostępna pod przyciskiem , klawiszem F11>, bądź w menu "Czynność" jako "Poprzedni"
Następny - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <F12>, bądź w menu "Czynność" jako "Następny"
Praca bieżąca - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <F8>, bądź w menu "Czynność" jako "Praca bieżąca", jest to ta sama funkcja co "Praca bieżąca" w Kartotece osobowej
Inny pracownik - dostępna pod przyciskiem , klawiszem <Ctrl+S>, bądź w menu "Czynność" jako "Inny pracownik", umożliwia wybór innego pracownika którego zatrudnienia ma edytować Anakonda
Uwaga! Podczas zmiany pracownika wybrać można tylko pracowników którzy zostali wcześniej zfiltrowani w kartotece osobowej.