Collapse AllExpand All

9. Rezerwacje

Aby skorzystać z działu "Rezerwacje" należy w oknie głównym programu wybrać przycisk "Magazyny" lub nacisnąć klawisz <F4>, a następnie wybrać przycisk "Rezerwacje" lub nacisnąć klawisz <F9>.

Spowoduje to wyświetlenie okna "Rezerwacje":

W poszczególne pola należy wpisać odpowiednie dane, a następnie z Menu wybrać polecenie "Rezerwacja"--->funkcję "Filtruj" lub z paska skrótów ikonę .

Wykonując te same czynności bez wypełnienia pól spowodujemy, że program pokaże nam listę wszystkich rezerwacji zdefiniowanych w systemie, należy jednak pamiętać, że jeżeli w firmie zdefiniowanych jest dużo rezerwacji, proces ten może być długotrwały.

Pole "Aktywne" umożliwia wybór tylko aktywnych lub nie czyli zamkniętych rezerwacji.

Jeżeli operator jest zdefiniowany jako handlowiec, to w systemie widzi tylko swoje rezerwacje i przy wprowadzaniu nowej rezerwacji automatycznie wpisywany jest jego symbol. Jeżeli nie, to symbol handlowca powinien być wpisywany przez operatora ręcznie.

System wyświetli okno "Rezerwacje" z listą wyszukiwanych rezerwacji

Poszczególne kolumny tabeli zawierają następujące informacje:

  • Kontrahent - identyfikator kontrahenta dla którego dokonano rezerwacji

  • Artykuł - identyfikator artykułu podlegający rezerwacji

  • Handl - identyfikator handlowca wprowadzającego rezerwację

  • Magaz - symbol magazynu, w którym dokonano rezerwacji

  • Zarezerwowano - ilość zarezerwowanego artykułu

  • Zrealizowano - ilość zrealizowana z danej rezerwacji

  • Na kiedy - moment, do którego rezerwacja obowiązuje

  • Wprowadzono - data i godzina dokonania wpisu rezerwacji

  • Czas zrealizowania - data i godzina do której obowiązuje rezerwacja

  • Zamk - znacznik zamknięcia rezerwacji

  • Rezerw. id. - unikalny identyfikator rezerwacji

Okno "Rezerwacje" udostępnia następujące funkcje:

  1. Dodawanie nowej rezerwacji.

    Aby utworzyć nową rezerwację, należy z Menu wybrać polecenie Rezerwacja ---> opcję Dodaj, lub nacisnąć klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Pojawi się wówczas okno "Dodawanie nowej rezerwacji":

    W oknie tym należy wprowadzić następujące informacje:

    • Do kiedy - data obowiązywania rezerwacji, można skorzystać z klawisza <F1>

    • Artykuł - symbol artykułu podlegającego rezerwacji

    • Magazyn - symbol magazynu, w którym dokonujemy rezerwacji, wybranego artykułu.

    • Kontrahent - symbol kontrahenta dla którego jest rezerwowany materiał

    • Handlowiec - identyfikator Handlowca, który dokonuje rezerwacji

    • Rezerwacja - ilość rezerwowanego artykułu, zawsze musi być większa od zera

    • Opis - pole tekstowe umożliwiające wprowadzenie informacji opisowej dotyczącej danej rezerwacji.

    Zapisujemy zmiany z Menu wybierając polecenie "Rezerwacja" ---> funkcję "Zapisz" lub naciskając klawisz <F5> lub ikonę i wychodzimy z okna naciskając <Esc>. Możemy również użyć klawisza <Esc> lub "krzyżyka" wówaczas system zapyta nas, czy zapisać dane "tak" lub "nie".

    System w trakcie wprowadzania rezerwacji, gdy nie ma w magazynie podstawowego materiału, proponuje rezerwację ewentualnego zamiennika.

    System w trakcie zapisu rezerwacji sprawdza dostępność materiału w danym magazynie, w przypadku wystąpienia braku materiału, wyświetlany jest komunikat o błędzie:

  2. Edycja rezerwacji.

    Funkcja edytuj Rezerwację służy do modyfikowania wprowadzonych wcześniej danych o rezerwacji. Aby rozpocząć edycję danej rezerwacji należy ją uprzednio zaznaczyć jednym L-kliknięciem myszy spośród dostępnej listy rezerwacji.

    Następnie należy nacisnąć klawisz <F4> lub ikonę Edytuj Rezerwacje z Menu paska górnego. Pojawia się okno zawierające wprowadzone wcześniej dane dotyczące zaznaczonej rezerwacji.

    W oknie "Edycja danych rezerwacji" możliwe jest edytowanie wybranych pól, a mianowicie:

    • Do kiedy - do kiedy obowiązuje rezerwacja

    • Rezerwacja - ilość rezerwowanego materiału

      Po dokonanych zmianach należy je zapisać ( F4, Esc ) lub cofnąć zmiany jeżeli chcemy zrezygnować z ostatnich poprawek.

      Bez konieczności powrotu do poprzedniego okna, możemy edytować dane poprzedniej lub następnej rezerwacji .

      Jeżeli operator zmieni ilość zarezerwowanego artykułu na większą niż jest w magazynie, system na to nie pozwoli i wyświetli komunikat o braku artykułu w magazynie.

  3. Zamykanie rezerwacji.

    System umożliwia zamykanie rezerwacji. Aby zamknąć wybraną rezerwację, należy z Menu wybrać polecenie Rezerwacja ---> funkcję "Zamknij rezerwację", lub nacisnąć klawisz <CTRL> i <+> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Pojawi się wówczas okno "Co robić?":

    Po odpowiedzi twierdzącej wybrana rezerwacja otrzyma znacznik w kolumnie "Zamknięta".

    Należy zwrócić uwagę, że system nie umożliwia usuwania rezerwacji, alternatywą do usunięcia rezerwacji jest jej zamknięcie. Dzięki temu w systemie przechowywana jest pełna historia zmian w rezerwacji materiału.

  4. Drukowanie listy rezerwacji.

    Aby wydrukować listę rezerwacji widniejącą w oknie "Rezerwacje" należy z Menu wybrać polecenie "Rezerwacja" ---> funkcję "Drukuj listę" lub nacisnąć klawisze <Ctrl> + <P> lub z paska skrótów wybrać ikonę . W efekcie pojawi się standardowe dla funkcji drukowania okno.

    Standardy systemu Anakonda związane z wyborem opcji wydruku zostały opisane w niniejszej dokumentacji w rozdziale "Samouczek" --> "Opcje wydruku".

    Po zaznaczeniu odpowiednich opcji druku potwierdzamy wybierając "OK" lub rezygnujemy z druku naciskając "Anuluj".