W module CRM - windykacja zebrane są wszelkie informacje związane ze zobowiązaniami i należnościami kontrahenta. Założeniem jest tutaj maksymalne ułatwienie przeprowadzania i śledzenia czynności windykacyjnych z wykorzystaniem narzędzi dostępnych również z poziomu modułu 'Księgowość'.
Przyjęto zasadę, że po wypełnieniu odpowiednich filtrów pierwszym wyświetlonym oknem jest tabela z sumami przeterminowanych należności lub zobowiązań:
Uwaga. Jeżeli w danych podstawowych kontrahenta wypełnione są kontrolki z kontem odbiorcy i/lub kontem dostawcy, w CRM - windykacja w kontrolkach z kontami wystarczy wpisać tylko syntetykę.
Jeżeli kontrahent ma w swoich danych dodatkowych wypełnione pola konto odbiorcy i konto dostawcy, nie jest konieczne wypełnianie tych kont w filtrze modułu. Wystarczy wówczas podać symbol kontrahenta, a dane zostaną wyświetlone dla tych właśnie kont.
Jeżeli kontrahent nie ma w swoich danych zdefiniowanych kont odbiorcy i dostawcy i nie zostaną one podane w filtrze, wówczas system wyświetli dane dla wszystkich kont, dla których rozrachunki mają podany ten symbol kontrahenta.
Wyświetlone dane (nierozliczone operacje na podaną w filtrze datę) będą pogrupowane wg ilości dni, które upłynęły od terminu płatności w stosunku do podanej w filtrze daty.
Istnieje możliwość zdefiniowania przez operatora przedziałów czasowych wg których dane mają być pogrupowane. Aby to zrobić należy nacisnąć przycisk "Okresy przeterminowania" i wpisać w poszczególne rubryki dni przeterminowania:
Jeżeli zarówno pola kontrahent jak i konta pozostaną puste, system wyświetli nierozliczone rozrachunki dla wszystkich kontrahentów. Należy jednak pamiętać, że w zależności od ilości danych proces ich wyświetlenia może być długotrwały.
System kontroluje datę wpisaną w polu 'Na dzień' z zakresem dat okresu obrachunkowego, w którym zalogowany jest operator. Jeżeli nie jest zgodna zostanie wyświetlone odpowiednie ostrzeżenie o możliwych nieprawidłowościach w danych. Operator może zmienić okres obrachunkowy naciskając w tym miejscu klawisz <F9> i w wyświetlonej tabeli wybierając okres obrachunkowy, dla którego mają zostać wyświetlone dane:
Po uzupełnieniu koniecznych pól i naciśnięciu klawisza <F3> lub ikony system wyświetla tabelę z sumami należności wg zdefiniowanej wcześniej struktury (okresy przeterminowania):
Kolumna 'Razem' zawiera sumę przeterminowanych należności (saldo Winien), kolumna 'Nierozliczone' zawiera sumę wpłat, które nie zostały rozliczone z należnościami (Saldo Ma).
W oknie tym możliwe jest wykonanie następujących czynności:
Podgląd i wydruk stanu rozrachunków
Dwuklik na którąkolwiek kolumnę spowoduje wyświetlenie stanu rozrachunków operacji przeterminowanych w wybranym przedziale czasowym z możliwością podglądu lub wydruku:
Przeglądanie operacji księgowych
Naciśnięcie klawiszy <Ctrl+O> spowoduje wyświetlenie okna umożliwiającego przeglądanie operacji księgowych z uwzględnieniem filtrów wprowadzonych wcześniej przez operatora:
Rozliczanie rozrachunków
Z tego miejsca można również wywołać okno rozliczania rozrachunków poprzez naciśnięcie klawiszy <Ctrl+H>. W wyświetlonym oknie dostępne będą wszystkie funkcje, które dostępne są w module Księgowość/Rozrachunki/Rozliczanie:
Kompensata rozrachunków
Z tego miejsca można również wywołać okno rozrachunków <Ctrl+H> poprzez filtrowanie <F3> danego kontrahenta:
Następnie wybieramy z listy nierozliczonych rozrachunków te, które będziemy chcieli skompensować poprzez zaznaczenie "dwuklikiem", następnie za pomocą klawiszy <Ctrl+O> lub ikony wybieramy polecenie Kompensuj rozrachunek.
Po jego wybraniu pojawi się okno Edycji wyciągów i raportów oraz system będzie chciał założyć nowy raport/wyciąg - należy zwrócić uwagę na wybieraną Kasę/Bank, powinien mieć zaznaczoną opcję możliwości kompensaty, następnie należy uzupełnić datę tworzonego raportu i zatwierdzić klawiszem <Enter>. System automatycznie nada kolejny numer raportu.
Po utworzeniu raportu pojawi się okno z pozycjami raportu, które należy uzupełnić w następujący sposób:
Notatki kontrahenta
W systemie Anakonda przewidziano możliwość dodawania notatek do kontrahenta. Notatki dostępne są również poziomu:
analizy rozliczeń,
zaległości.
W celu uruchomienia funkcjonalności należy wybrać z menu "Windykacja" polecenie "Notatki kontrahenta", użyć skrótu klawiszowego <CTRL+N> lub z paska narzędzi wybrać ikonę .
Okno z listą notatek:
Funkcje do użycia na oknie:
dodaj notatkę; skrót klawiszowy <+>; ikona ,
edytuj notatkę; skrót klawiszowy <F4>; ikona ,
usuń notatkę; skrót klawiszowy <->; ikona ,
filtruj notatkę; skrót klawiszowy <F3>; ikona ,
archiwizuj/przywróć notatkę; skrót klawiszowy <CTRL+A>; ikona ,
drukuj notatkę; skrót klawiszowy <CTRL+P>; ikona .
Długość tekstu jest nieograniczona.
Analiza rozliczeń
Istnieje możliwość wyświetlenia okna "Analiza rozliczeń" bezpośrednio z okna CRM - Windykacja. W tym celu należy wybrać polecenia "Analiza rozliczeń" z menu "Windykacja", użyć skrótu klawiszowego <CTRL+A> lub z menu narzędziowego wybrać ikonę .
Szczegółowe informacje o oknie "Analiza rozliczeń" i jego funkcja w dokumentacji użytkownika: rozdział Księgowość --> Rozrachunki --> Analiza rozliczeń.
Stan rozrachunków
Istnieje możliwość wyświetlenia okna "Stan rozrachunków" bezpośrednio z okna CRM - Windykacja. W tym celu należy wybrać polecenia "Rozrachunki" z menu "Windykacja", użyć skrótu klawiszowego <CTRL+H> lub z menu narzędziowego wybrać ikonę .
Szczegółowe informacje o oknie "Rozrachunki" i jego funkcjach w dokumentacji użytkownika: rozdział: Księgowość --> Rozrachunki.
Dokumenty kontrahenta
Istnieje możliwość wyświetlenia okna "Dokumenty kontrahenta" bezpośrednio z okna CRM - Windykacja. W tym celu należy wybrać polecenia "Dokumenty kontrahenta" z menu "Windykacja", użyć skrótu klawiszowego <CTRL+D> lub z menu narzędziowego wybrać ikonę .
Szczegółowe informacje o funkcjonalności "Dokumenty kontrahenta" w dokumentacji użytkownika: rozdział Księgowość --> Rozrachunki --> Dokumenty kontrahenta.
Wiekowanie
Istnieje możliwość wydruku raportu pokazującego zobowiązania kontrahenta. Użytkownik wybiera jedną z opcji raportu. W zależności od jego wyboru, należy uzupełnić kontrolki w oknie parametrów.
Drukowanie raportu należy zatwierdzić klawiszem "Drukuj". Anulowanie odbywa się po wyborze klawisza "Zamknij".
Rozliczenie prowizji
Istnieje możliwość wygenerowania raportu rozliczenia prowizji na podstawie terminowości zapłat w formacie .xlsx . Funkcja ta dostępna jest pod skrótem klawiszowym <CTRL+L>, ikoną , oraz z menu "Windykacja" jako "Rozliczenie prowizji". Po uruchomieniu funkcji ukazuje się okno pozwalające sprecyzować czego powinien dotyczyć raport:
Należy wprowadzić co najmniej jeden zakres dat, pozostałe filtry są opcjonalne, jednak warto pamiętać, że duże ilości danych będą generować raport przez długi czas. Katalog można wybrać z użyciem klawisza <F1>, trafi do niego plik o nazwie na wzór "RozliczenieProwizji170427114423.xlsx" czyli rozliczenie z 2017-04-27 11:44:23. Raport po otwarciu w programie obsługującym pliki .xlsx:
Widoczne kolumny to:
Faktura - numer faktury
Data - data faktury
Termin - termin płatności faktury
Netto fakt. - wysokość netto faktury
Brutto fakt. - wysokość brutto faktury
Kwota rozr. - kwota rozrachunku
Zapłata netto - kwota zapłaty netto
Zapłata brutto - kwota zapłaty brutto
Data zapłaty - data zapłaty
Różnica - różnica między kwotą zapłaty brutto i wartością brutto