Aby wygenerować automatycznie dowody dostaw z zamówień od odbiorców przechowywanych w bazie systemu (tworzenie zamówień opisano w rozdziale "Sprzedaż. Zamówienia od odbiorców" muszą być spełnione następujące warunki:
Słowniki
Niezbędne jest uzupełnienie słowników: "Kierowcy/konwojenci", "Trasy", "Tryby dostaw" (sposób wprowadzania danych do słowników opisano w rozdziale "Dane podstawowe. Słowniki").
Trasy dla kontrahenta
W danych dodatkowych kontrahenta należy przyporządkować kontrahentowi trasy w określonych przedziałach czasowych (wprowadzanie tras dla kontrahenta opisano w rozdziale "Dane podstawowe. Kontrahenci. Trasy").
Lista tras
Lista tras przechowywana w systemie zawiera informacje dotyczące przyporządkowania trasy do konkretnego kierowcy/konwojenta i trybu dostawy w poszczególnych dniach tygodnia.
Aby uzupełnić dane w tej tabeli należy w oknie "Edycja dowodów dostaw" z Menu wybrać polecenie "Dowody dostaw" ---> funkcję "Lista tras". System wyświetli okno "Edycja listy tras":
Wprowadzanie danych wygląda podobnie jak w arkuszu kalkulacyjnym - należy je wpisać w poszczególne wiersze i kolumny. Jednocześnie naciskając klawisz <F1> w polach "Kierowca", "Trasa" i "Tryb" można edytować odpowiednie słowniki i naciskając <Enter> wybrać potrzebne dane, które zostaną automatycznie wczytane w wypełnianą pozycję. W następnej kolejności należy zaznaczyć dni tygodnia, w których obowiązywać ma dana trasa dla danego kierowcy w określonym trybie dostawy.
Zamówienie od odbiorcy
W dziale "Sprzedaż" ---> "Zamówienia odbiorcy" należy zdefiniować odpowiednie zamówienie od odbiorcy.
Jeżeli dane te są uzupełnione należy w oknie "Edycja dowodów dostaw" z Menu wybrać polecenie "Dowody dostaw" ---> funkcję "Twórz z zamówień" lub nacisnąć klawisze <Ctrl> + <Z> lub ikonę . System wyświetli okno:
W poszczególne pola wpisujemy dane wg których system ma utworzyć dowody dostaw na podstawie zamówień, które spełniają podane kryteria. Następnie naciskamy przycisk "Twórz dowody".
Jeżeli chcemy utworzyć wszystkie możliwe dowody wystarczy wypełnić pola: 'Data' i 'Typ zamówienia' i nacisnąć przycisk "Automatycznie twórz dowody". Wtedy system utworzy dowody dostaw dla stworzonych wcześniej zamówień, które maja wpisany podany typ i obowiązują na podany dzień pobierając pozostałe dane z wprowadzonych zamówień, listy tras i danych kontrahentów, dla których wprowadzono zamówienia.
Zakończenie tworzenia dowodów dostaw zostanie potwierdzone komunikatem:
Chcąc zrezygnować z tworzenia dowodów lub powrócić do okna "Edycja dowodów dostaw" wybieramy przycisk "Zamknij".
System w trakcie tworzenia dowodów dostaw sprawdza czy artykuł posiada cenę i w przypadku jej braku wypisuje komunikat o braku ceny.
System blokuje możliwość dodawania dowodu dostawy, gdy istnieją dowody dostaw ze stanem > 0 dla danej trasy, daty dokumentu i trybu.
System przy ponownym tworzeniu dowodów dostaw sprawdza, czy nie nastąpiła zmiana ceny w występujących artykułach w tworzonych dowodach dostaw i w przypadku zmiany ceny wyświetlany jest komunikat o błędzie tworzenia dowodu dostawy i dany artykuł ponownie nie jest pobierany do dowodu dostawy. Poniżej przedstawiono przykładowy ekran z takim komunikatem.
System zarówno przy automatycznym jak i ręcznym tworzeniu dowodów dostaw sprawdza, czy w jednym dniu u jednego kontrahenta nie wystąpił ten sam artykuł z dwoma różnymi cenami i w takim przypadku system wyświetla komunikat informacyjny i blokuje dalsze przetwarzanie.
Jeżeli nastąpi próba stworzenia dowodów dostaw dla zablokowanego kontrahenta system Anakonda na to nie pozwoli i poinformuje o tym stosownym komunikatem: "Dowód dostawy dla XXX nie został wystawiony z powodu zablokowania kontrahenta"
Uwaga! Jeżeli którakolwiek pozycja dowodu dostawy rozstawiona jest na wyświetlaczach, nie jest możliwe ponowne utworzenie istniejących już dowodów dostaw (przetworzenie dowodów dostaw).
Uprawnienia
Oprócz standardowych uprawnień do obsługi modułu dowodów dostaw operator musi mieć przyznane uprawnienia do tworzenia dowodów dostaw z zamówień w odpowiednim oddziale (Administracja/Grupy/Menu dla grupy). Umożliwia to tworzenie dowodów dostaw w innym oddziale bez możliwości ich modyfikacji.