Collapse AllExpand All

2.3.2. Pozycje faktur

Chcąc wprowadzić pozycje na fakturze należy dwukrotnym kliknięciem wybrać podtabelę "Pozycje faktur". System wyświetli okno "Edycja pozycji faktury":

Na oknie istnieje możliwość sumowania kolumn numerycznych. Żeby z niej skorzystać należy z menu "Faktura" wybrać polecenie "Sumy z tabeli", ikonę z menu podręcznego lub użyć skrótu klawiszowego <CTRL>+<S>.

Okno umożliwia skorzystanie z następujących funkcji:

  1. Dodawanie pozycji

    Aby dodać pozycję faktury należy z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Dodaj" lub nacisnąć klawisz <Num +> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Dodawanie pozycji faktury":

    Kiedy mamy zaznaczoną na liście pozycję faktury i dodajemy kolejną, to nowa pozycja wstawiana ją za tą zaznaczoną, a następne pozycje są odpowiednio przenumerowywane.

    Wypełniamy poszczególne pola poruszając się po nich strzałkami, lub za pomocą klawisza <Enter> (w polu 'Artykuł' po naciśnięciu klawisza <F1> lub ikony wyświetli się okno "Wybór artykułu").

    Jeżeli w nagłówku faktury zdefiniowany został upust, przepisze się on do odpowiedniego pola w pozycji faktury, ale tylko przy tworzeniu nowej pozycji. Edycja upustu w nagłówku faktury, nie zmieni upustu w już istniejących pozycjach.

    UWAGA: Stawki VAT dla artykułu definiowane są w podtabelach artykułu (patrz: Dane podstawowe --> Artykuł --> Pozostałe dane --> Stawki VAT). W momencie wprowadzania pozycji faktury pobierana jest aktualna stawka VAT według daty sprzedaży faktury. Jeżeli operator posiada odpowiednie uprawnienia to może edytować stawkę VAT w pozycji faktury. Stawkę VAT można zmienić na dowolną, w przypadku wprowadzenia brakującej stawki VAT w artykule lub nieaktualnej stawki VAT system generuje komunikat informacyjny i pozwala ją zapisać.

    Wprowadzone dane możemy zapisać z Menu wybierając polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Zapisz" lub naciskając klawisz <F5> lub z paska skrótów wybierając ikonę .

    Cofnięcie wprowadzonych zmian uzyskamy z Menu wybierając polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Cofnij" lub naciskając klawisz <F8> lub ikonę .

    W tym samym oknie możemy dodać kolejną pozycję faktury z Menu wybierając "Pozycja" ---> "Dodaj" lub naciskając klawisz <Num +> lub ikonę lub też naciskając klawisz <Enter> w ostatnim edytowalnym polu (Data przydatności).

    UWAGA: W przypadku faktur skróconych istnieje ograniczenie dla ilości pozycji - maksymalnie dwie.

    UWAGA: Do prawidłowego działania funkcji dodającej pozycję na fakturę konieczne jest by operator miał uprawnienia do słownika ze stawkami VAT oraz do cen artykułu.

    Upusty na pozycjach pobierane są z danych kontrahenta, z upustów na konkretny artykuł lub kategorię artykułów i wstawiane są bezpośrednio na pozycję po wpisaniu w nią artykułu. Jeżeli natomiast w nagłówku faktury poprawnie zostaną wypełnione pola: "wersja cenowa" i "upust", upusty z danych operatora, na każdej pozycji zastępowane są upustem wpisanym w nagłówku faktury.

    UWAGA: Jeżeli w definicji artykułu wpisana jest jakakolwiek cecha, na pozycjach faktur wymagane będzie podanie wartości tej cechy. Wartość cechy drukowana będzie na fakturach.

    UWAGA: Na pozycji faktury nie może znajdować się artykuł przeznaczony wyłącznie do sprzedaży detalicznej.

    Jeżeli wpisany na pozycję faktury artykuł cechuje się dynamicznym przelicznikiem, wówczas ilości w obu jednostkach miar można wpisywać niezależnie od siebie.

  2. Edycja danych pozycji

    Aby edytować dane wprowadzonej wcześniej pozycji należy zaznaczyć ją LPM na liście w oknie "Edycja pozycji", a następnie z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Edytuj" lub nacisnąć klawisz <F4> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno zawierające wprowadzone uprzednio dane pozycji:

    Jeżeli chcemy zapisać wprowadzone zmiany należy z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Zapisz" lub nacisnąć klawisz <F5> lub z paska skrótów wybrać ikonę . Przed zapisem dodatkowo kontrolowany będzie stan dokumentu, na wypadek, gdyby inny użytkownik zmienił go w czasie modyfikowania.

    Cofnięcie zmian uzyskamy poprzez Menu ---> Pozycja ---> Cofnij" lub naciśnięcie klawisza <F8> lub ikony .

    W tym samym oknie możemy edytować dane poprzedniej (Menu ---> Pozycja---> Poprzednia pozycja lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnej pozycji faktury (Menu ---> Pozycja ---> Następna pozycja lub klawisz <F12> lub ikona ).

    Uwaga:

    Jeżeli operator posiada odpowiednie uprawnienia to może edytować stawkę VAT w pozycji faktury. Stawkę VAT można zmienić na dowolną, w przypadku wprowadzenia brakującej stawki VAT w artykule lub nieaktualnej stawki VAT system generuje komunikat informacyjny i pozwala ją zapisać.

  3. Zmiana klucza pozycji

    Jeżeli zaistnieje konieczność zmiany klucza pozycji faktury należy zaznaczyć ją LPM na liście w oknie "Edycja pozycji", a następnie z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Zmiana klucza" lub nacisnąć klawisz <F5> lub ikonę . System wyświetli okno zawierające poprzedni klucz pozycji.

  4. Usuwanie pozycji

    Aby usunąć pozycje faktury należy zaznaczyć ją na liście w oknie "Edycja pozycji", a następnie z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Usuń" lub nacisnąć klawisz <Num -> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System zażąda potwierdzenia chęci usunięcia pozycji faktury:

    Potwierdzamy usunięcie wybierając "Tak" (klawisz <T>) lub rezygnujemy naciskając "Nie" (klawisz<N>).

  5. Drukowanie listy pozycji

    Aby wydrukować listę pozycji faktury widoczną w oknie "Edycja pozycji" należy z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Drukuj listę" lub nacisnąć klawisze ,Ctrl> + <P> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno typowe dla opcji wydruku.

    Standardy systemu Anakonda związane z wyborem opcji wydruku zostały opisane w niniejszej dokumentacji w rozdziale "Samouczek" --> "Opcje wydruku".

    Zaznaczamy interesujące nas opcje, a następnie potwierdzamy wydruk naciskając "OK" lub rezygnujemy wybierając klawisz "Anuluj".

  6. Rozbijanie i scalanie zestawów

    Będąc na pozycjach faktury, system pozwala na dowolne rozbijanie i scalanie zestawów uwzględniając ich zawartość.

    Skrót klawiszowy <CTRL+R>, ikona z menu podręcznego lub funkcja "Rozbij zestaw" z menu "Pozycja" pozwala na rozbicie pozycji która jest zestawem. Spowoduje to zmianę ceny zestawu na 0 i dodanie jako podpozycje faktury wszystkie artykuły, będące elementami zestawu wraz z ich cenami i odpowiednio przeliczoną ilością:

    Skrót klawiszowy <CTRL+S>, ikona z menu podręcznego lub funkcja "Scal zestaw" z menu "Pozycja" pozwalają przywrócić zestaw do jego pierwotnej postaci

    Uwaga! Rozbijanie zestawów uwzględniane jest na wydrukach faktur! Przykładowy wydruk faktury z rozbitym zestawem wygląda następująco:

  7. Wyszukiwanie pozycji

    Aby wyszukać pozycje faktury według określonych kryteriów ( symbolu artykułu lub jego ceny) należy z Menu wybrać polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Filtruj" lub nacisnąć klawisz <F3> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno "Edycja pozycji" w formie przystosowanDekej do wyszukiwania:

    W odpowiednie pola wpisujemy warunki według których chcemy wyszukać pozycje, a następnie z Menu ponownie wybieramy polecenie "Pozycja" ---> funkcję "Filtruj" lub naciskamy klawisz <F3> lub z paska skrótów wybieramy ikonę . System wyświetli listę wyszukiwanych pozycji.

  8. Edycja pozycji innych faktur

    Bez konieczności powrotu do okna "Edycja faktur" możemy edytować pozycje poprzedniej (Menu ---> Faktura ---> Poprzednia faktura lub klawisz <F11> lub ikona ) lub następnej faktury (Menu ---> Faktura ---> Następna faktura lub klawisz <F12> lub ikona ).

  9. Drukuj dokument

    Będąc w pozycjach faktur możliwe jest wydrukowanie "Deklaracji zgodności", jeżeli dany materiał posiada przypisane odpowiednie dane. Dane dotyczące deklaracji zgodności rejestruje się w funkcji "Dane Podstawowe --> Artykuły --> Pozostałe dane F6 --> Dane dodatkowe". Aby wydrukować deklaracje zgodności należy z Meny wybrać polecenie "Pozycja" --> funkcję "Drukuj dokument" lub nacisnąć klawisz <CTRL+D> lub z paska skrótów wybrać ikonę . System wyświetli okno typowe dla opcji wydruku.

    Deklaracja zgodności zawiera informacje o przeznaczeniu i zakresie stosowania wyrobu, dokumentach odniesienia i partiach wyrobu objętych deklaracją. Przykładowy wydruk zawiera poniższy ekran.

    Uwaga! Jeśli wprowadzony jest numer BDO drukuje się BDO, a jeśli wprowadzony numer GIOŚ to drukuje się GIOŚ.