Collapse AllExpand All

1.3. Reklamacje klientów

System umożliwia prowadzenie rejestru reklamacji zgłaszanych przez klientów.

Aby skorzystać z tego modułu systemu należy w dziale "Sprzedaż" nacisnąć przycisk "Dokumenty obce" <F3>, a następnie "Reklamacje klientów" <F3>:

System wyświetli okno 'Reklamacje klientów" dostosowane do filtrowania (wyszukiwania) reklamacji wg wprowadzonych filtrów:

Podane filtry nie są obowiązkowe. Odfiltrowanie danych bez ich uzupełnienia spowoduje wyświetlenie wszystkich reklamacji do których aktualnie dostęp ma zalogowany operator. Filtry jakie można uzupełnić to:

  • Stan – parametr określający stan rozpatrzenia reklamacji. Możliwe stany to W – wprowadzona (w trakcie rozpatrywania) lub Z – zamknięta (rozpatrzona)

  • Zgłoszenie od/do – zakres dat w którym zgłoszenie zostało odebrane przez operatora. Nie jest to data tożsama z datą utworzenia reklamacji, ponieważ reklamację można utworzyć z datą zgłoszenia w przeszłości. (Na przykład kiedy operator wprowadza do systemu reklamację którą przyjął od konsumenta dzień wcześniej)

  • Ostatnia aktywność od/do – Zakres dat ostatniej aktywności dowolnego operatora podczas rozpatrywania reklamacji

  • Forma zgłoszenia – forma w jakiej nastąpiło zgłoszenie reklamacji, na przykład telefon, fax, e-mail

Odfiltrowanie danych spowoduje wyświetlenie wszystkich reklamacji do których uprawniony jest zalogowany operator z uwzględnieniem uzupełnionych wcześniej filtrów:

Na oknie znajdują się następujące informacje:

  • Numer – numer seryjny reklamacji. Numery nadawane są seryjnie w obrębie całej firmy

  • Stan - parametr określający stan rozpatrzenia reklamacji. Możliwe stany to W – wprowadzona (w trakcie rozpatrywania) lub Z – zamknięta (rozpatrzona)

  • Zgłoszono - data w której zgłoszenie zostało odebrane przez operatora. Nie jest to data tożsama z datą utworzenia reklamacji, ponieważ reklamację można utworzyć z datą zgłoszenia w przeszłości. (Na przykład kiedy operator wprowadza do systemu reklamację którą przyjął od konsumenta dzień wcześniej)

  • Zamknięto – data zamknięcia reklamacji. Zostaje uzupełniona po jej rozpatrzeniu, bądź ręcznym zamknięciu reklamacji

  • Rozpatrzono – data rozpatrzenia reklamacji

  • Ostatnia aktywność - data ostatniej aktywności dowolnego operatora podczas rozpatrywania konkretnej reklamacji

  • Treść zgłoszenia – treść reklamacji zgłoszonej przez konsumenta, uzupełniana przez operatora w momencie wprowadzania reklamacji

  • Treść odpowiedzi – treść odpowiedzi na reklamację jaka została wysłana do konsumenta przez operatora rozpatrującego reklamację

Moduł reklamacji konsumenta zaimplementowane ma następujące funkcje na oknie głównym:

  • Filtruj (F3) – pozwala na ponowne przejście do sekcji filtrów, opisanej powyżej

  • Dodaj (Num+) - pozwala na wprowadzenie nowej reklamacji. Więcej informacji o tej funkcjonalności poniżej

  • Edytuj (F4) – pozwala na wprowadzanie modyfikacji i dalszą pracę z wybraną reklamacją. Więcej informacji o tej funkcjonalności poniżej

  • Osoby (F6) – pozwala na definiowanie danych osób odpowiedzialnych za rozpatrywanie reklamacji konsumenta. Więcej informacji o tej funkcjonalności poniżej

  • Drukuj listę (Ctrl +P) – pozwala na sporządzenie wydruku listy reklamacji które zostały wyświetlone na podstawie uprawnień operatora i filtrów

Dodawanie i edycja reklamacji

W celu dodania reklamacji należy użyć skrótu klawiszowego Num+, skorzystać z funkcji „Dodaj” w górnym menu „Reklamacje” bądź wybrać ikonę z menu podręcznego

W celu dodania reklamacji należy użyć skrótu klawiszowego F4, skorzystać z funkcji „Edytuj” w górnym menu „Reklamacje” bądź wybrać ikonę z menu podręcznego

Spowoduje to wyświetlenie okna obsługi reklamacji (pustego dla funkcji Dodawania i wypełnionego danymi z zaznaczonej w tabeli reklamacji dla funkcji Edycji):

Okno obsługi reklamacji posiada następujące elementy:

  • Data zgłoszenia – data w której reklamacja została odebrana przez operatora wprowadzającego reklamację do systemu. Data ta może być wcześniejsza niż data wprowadzenia reklamacji

  • Zmodyfikowano – czas ostatniej zapisanej modyfikacji wybranej reklamacji

  • Numer – seryjny numer reklamacji, nadawany automatycznie w obrębie firmy

  • Forma zgłoszenia – forma w jakiej konsument zgłosił operatorowi reklamację. Formę zgłoszenia można wybrać z predefiniowanej listy. Ikona lupy pozwala na wejście w edycję listy form zgłoszenia

  • Zgłaszający – dane konsumenta który zgłosił reklamację. Pola te nie są obowiązkowe. Uzupełnić można następujące dane:

    • Imię i Nazwisko – imię, oraz nazwisko osoby zgłaszającej

    • E-mail – adres poczty elektronicznej osoby zgłaszającej

    • Telefon komórkowy – numer telefonu komórkowego osoby zgłaszającej

    • Telefon stacjonarny – numer telefonu stacjonarnego osoby zgłaszającej

    • Inne – dodatkowe dane osoby zgłaszającej które podała ona operatorowi przyjmującemu reklamację

  • Przyjmujący – dane pracownika który przyjął reklamację od konsumenta

  • Wprowadził – identyfikator, imię i nazwisko operatora systemu Anakondy który utworzył w systemie reklamację

  • Typ zastrzeżenia – działy które zajmują się rozpatrywaniem danej reklamacji

  • Oddział – oddział firmy odpowiedzialny za reklamację według operatora przyjmującego

  • Obowiązek informacyjny (RODO) - zaznaczenie oznacza, że konsument został poinformowany o przetwarzaniu przez firmę danych osobowych i nie wyraził ku temu sprzeciwu. Pole to zaznaczane jest automatycznie po wysłaniu informacji o RODO i powinno zostać niezwłocznie odznaczone po uzyskaniu od konsumenta informacji o tym żeby jego dane nie były przetwarzane przez firmę

  • Informacja o RODO – treść wiadomości e-mail jaka zostanie wysłana do konsumenta przed rozpoczęciem przetwarzania jego danych osobowych. Użycie przycisku „wyślij” spowoduje automatyczne wysłanie wiadomości e-mail z podaną treścią na podany wcześniej e-mail w danych konsumenta. W przypadku gdy operator kontaktuje się z konsumentem w innej formie, punkt „Obowiązek informacyjny (RODO)” musi zaznaczyć ręcznie po uzyskaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych inną formą.

    Administrator systemu ma możliwość wprowadzenia domyślnej treści informacji o RODO, instrukcja jak znajduje się w dziale 'Konfiguracja serwera' dokumentacji administratora.

  • Treść reklamacji – informacje na temat wad produktu jakie konsument przekazał operatorowi przyjmującemu reklamację

Naciśnięcie przycisku „Pytania dodatkowe” spowoduje rozwinięcie części odpowiedzialnej za pytania. Poprzez przycisk „Dodaj pytanie” operator może tworzyć dowolną ilość pytań:

Pytania dodatkowe – Operator ma możliwość zadania konsumentowi dodatkowych pytań, które potem muszą zostać uzupełnione w systemie. Sekcja pytań zawiera następujące pola do każdego pytania:

  • Pytanie – treść pytania jaką operator zadał konsumentowi

  • Odpowiedź – treść odpowiedzi jaką operator otrzymał od konsumenta

  • Wysłano – czas wysłania pytania do konsumenta , oraz dane wysyłającego operatora. Uzupełniane automatycznie po wciśnięciu „Wyślij”

  • Zapisano odpowiedź – czas zapisu odpowiedzi, oraz dane operatora który ją wprowadził. Uzupełniane automatycznie podczas zapisu danych na oknie, po uzupełnieniu pola „Odpowiedź”

Przebieg – przebieg reklamacji widoczny dla operatora na podstawie jego uprawnień od utworzenia reklamacji, aż do stanu faktycznego. Kliknięcie przycisku „Przebieg” rozszerzy sekcję przebiegu reklamacji:

W tym miejscu operator może zadecydować o przekazaniu reklamacji do innego działu, oddziału bądź konkretnego pracownika na podstawie adresu e-mail. W sekcji znajdują się następujące pola:

  • Treść odpowiedzi – informacja przekazywana wraz z reklamacją, najczęściej powód przekazania

  • Przekazać do – dział i oddział do jakiego zostanie przekazana reklamacja. W przypadku gdy operator przekazujący ma uprawnienia tylko do jednego działu, a przekaże reklamację do innego – reklamacja ta przestanie być dla niego widoczna

  • I/lub na adresy e-mail – lista adresów e-mail na które zostanie przekazana informacja o przebiegu reklamacji. Wiadomości zawierać będą załącznik z dokumentem pdf:

    Naciśnięcie przycisku „Przekaż” spowoduje przekazanie reklamacji do uzupełnionego wcześniej działu/oddziału/osoby

Odpowiedź ostateczna – ostateczna odpowiedź jaka zostanie wysłana do konsumenta, kończąca pracę nad reklamacją. Naciśnięcie przycisku „Wyślij” spowoduje wysłanie odpowiedzi na adres e-mail podany w danych konsumenta, zamknie i rozpatrzy reklamację, a informacja o tym zostanie wysłana do zdefiniowanych oeratorów.

UWAGA!

W polu odpowiedzi ostatecznej MUSI się znaleźć tekst: ##Uwagi dodatkowe oraz ich treść poniżej. Do klienta wysyłany jest mail ze wszystkim POWYŻEJ tego tekstu. Do operatorów zainteresowanych wysyłane są maile z całością odpowiedzi.

Kontynuacja reklamacji

W sytuacji kiedy zgłoszenie reklamacyjne jest już rozpatrzone i zamknięte a zaistnieje konieczność wprowadzenia dalszego postępowania związanego z tą reklamacją, system umożliwia dodanie kontynuacji reklamacji.

Aby to zrobić należy zaznaczyć na gridzie reklamację, która ma być kontynuowana, a nastepnie z Menu wybrać polecenie Kontynuuj lub nacisnąć klawisze <Ctrl>+<K> lub ikonę .

System wyświetli okno edycji reklamacji z przepisanymi wszystkimi informacjami z reklamacji pierwotnej:

W treści reklamacji zawarta zostanie dodatkowo informacja którego zgłoszenia dotyczy kontynuacja. Dalszy tok postępowania jest taki sam jak w przypadku dodawania nowej reklamacji, a wysłanie odpowiedzi ostatecznej będzie równoznaczne z zamknięciem zgłoszenia.

UWAGA!

Kontynuację można dodać wyłącznie do reklamacji w stanie 'Z' (zamkniętej).

Osoby obsługujące reklamacje

Skrót klawiszowy F6, funkcja „Osoby” z menu „Reklamacje” lub ikona z menu podręcznego pozwolą na przejście do kartoteki osób obsługujących reklamacje. Okno kartoteki osób obsługujących reklamacje prezentuje się następująco:

Na oknie znajdują się następujące funkcje:

  • Dodaj (Num+) - pozwala na dodanie nowego wiersza do tabeli

  • Usuń (Num-) - pozwala na usunięcie aktualnie zaznaczonego w tabeli wiersza

  • Zapisz (F5) – pozwala na zapisanie danych wprowadzonych w tabeli

  • Drukuj listę (Ctrl+P) – pozwala na wydruk listy osób obsługujących reklamacje

Dla każdej osoby obsługującej reklamacje konsumentów w tabeli występuje jeden wiersz, który zawiera następujące informacje:

  • ID – numer identyfikacyjny osoby obsługującej reklamacje nadawany seryjnie

  • Oddział – oddział do którego przypisane są reklamacje które może obsługiwać dany pracownika

  • Imię i nazwisko – imię i nazwisko operatora zajmującego się obsługą reklamacji konsumenta

  • Operator – identyfikator operatora systemu Anakondy z którego korzysta wybrana osoba

  • E-mail – adres e-mail który operator wykorzystuje do obsługi reklamacji konsumenta

  • Telefon – numer telefonu komórkowego który operator wykorzystuje do obsługi reklamacji konsumenta

  • Produkt, Obsługa, Transport, Inne – działy do których przypisane reklamacje są widoczne dla operatora obsługującego

  • Główny - oznaczenie osoby, która ma być traktowana jako adresat w wysyłaniu wiadomości e-mail o przebiegu reklamacji (reszta uprawnionych osób oznaczana jest jako DW).

  • Aktywny – czy dany operator aktywnie obsługuje reklamacje konsumenta. Odznaczenie spowoduje, że nie będzie miał on dostępu do żadnych reklamacji

  • Stopka – podpis jaki zostanie dołączony do wiadomości e-mail wysyłanych z poziomu obsługi reklamacji konsumenta

Kryteria kwalifikacji operatorów, do których będą wysyłane maile:

  • Jeśli jest operator, który ma wpisany konkretny oddział i ma zaznaczony wybrany rodzaj i jest oznaczony jako główny i reklamacja ma wpisany oddział to jest adresatem, reszta do wiadomości.

  • Jako adresat wybierany jest jeden z operatorów, który ma wpisany oddział='**', zaznaczony wybrany rodzaj i jest oznaczony jako główny.

    Uwaga: jeśli jest kilku operatorów o powyższych cechach, to adresat jest spośród nich wybierany losowo.

    Uwaga: jeśli w reklamacji nie ma wpisanego oddziału, to do szukania adresów mailowych przyjmowany jest kod '**'. Operatorzy z wpisanym konkretnym oddziałem są pomijani.

    Uwaga: operator bez wpisanego oddziału lub '**' jest zawsze pomijany przy wysyłaniu maili.

    Uwaga: jeśli wpisany jest dodatkowy adres mailowy(może być kilka), to mail jest wysyłany TYLKO na te maile.